miercuri, 24 august 2011

Reguli Playlist Radio


1. MUZICA
Dacă vei încerca să faci un post de radio generalist, care să acopere toate gusturile ascultătorilor, mai mult ca sigur vei da greș.
Asta pentru că în acest caz vei fi nevoit să combini piese de factură Rock, Pop, Hip-Hop, Dance și Slow. Dacă te pricepi la asta nu ar fi nici o problemă. Dar pune-te mereu în postura ascultătorului. Dacă l-ai nimerit pe cel care ascultă Rock, va schimba imediat postul dacă îi vei cânta o melodie de-a Madonnei sau Inna... Și invers...
Ca și soft de emisie, ai de asemenea grijă că dacă vei folosi Jazler vei avea probleme. Și chiar și cu Sam Broadcaster la fel se va întâmpla. Pentru că de exemplu Jazler realizează procentual distribuirea pieselor definite, și nu în ordinea în care vei seta tu cele 10 căsuțe pe intervalul orar. Iar la Sam Broadcaster - chiar dacă respectă cu strictețe ordinea definită - vei munci o groază de timp pentru catalogarea în baza de date a pieselor...
Așa că cel mai bine alege o nișă: fă un post de radio care să difuzeze doar un stil. Măcar cel care te va asculta va ști că tu difuzezi doar Dance sau Pop sau Hip-Hop și îți va accepta muzica, chiar dacă uneori piesele alese nu sunt tocmai preferatele lui.
2. PUNCTE FIXE
Primul și poate cel mai important (deși nu pare) este Ora Exactă.
Chiar dacă ai un post de radio online, semnalează ora exactă. Știu că îți va fi greu în cazul în care folosești Sam Broadcaster căci trebuie să definești corect scriptul care face difuzarea fișierului, dar merită.
Urmează ca importanță rubricile informative.
Stabilește o anumită oră pentru știrile din sport, datele meteo și pentru cele din trafic. Aici mai fac o paranteză: spune-le ”Știri din Sport” și nu ”Știri Sportive” așa după cum le denumesc nepricepuții de la majoritatea posturilor de radio sau TV. Știrile nu fac sport, nu-i așa!?
3. ȘTIRILE
Dacă ai un post de radio în eter, cunoști reglementarea CNA prin care - în funcție de numărul de ascultători deserviți - ești obligat la difuzarea unui anumit număr de minute de știri locale. Respectă reglementarea și totul va fi în regulă.
Dacă ai un post de radio în eter, recomand să nu difuzezi buletine informative. În primul rând nu ești obligat (nu te supui reglemetării CNA) și în plus, ai parte de ascultători din toată țara și chiar din alte țări, care în mod sigur nu sunt interesați de informațiile tale. Nu uita că muzica este un limbaj universal!
4. PUBLICITATEA
Din nou, dacă deții o stație care emite în eter, te supui reglementării CNA - respectă procentul alocat acestei categorii. Dacă ești online, nu difuza mai mult de două spoturi în calup. Oricum ar fi bine să ai două spoturi în calup, căci în online viața e mai grea...
Difuzează reclamele la ore relativ exacte. Unele stații au două, trei sau chiar patru calupuri pe oră. Am auzit chiar cinci pe oră, dar totul depinde de gradul tău de încărcare cu restul de rubrici. Tu decizi asta.
Dacă vrei să fii un bun profesionist, îți recomand să nu difuzezi clienți concurenți în același calup. Adică de exemplu să ai doi dealer-i auto în același calup, fie ei despărțiți de alte reclame. Pentru că nu vor avea impact și apoi îți va veni clientul să te tragă de mânecă pentru lipsă de audiență și de eficiență și sigur nu-i mai tai vreo factură pentru o nouă campanie...
Evită spoturile cu o durată de sub zece secunde și pe cele de peste treizeci de secunde. Nu au eficiență, îți spun dintr-o experiență de 17 ani...
Foarte important: întotdeauna difuzează un semnal (numit ”Sting”) înainte de calupul publicitar și nu uita ca mereu să închei calupul cu un Jingle. Sting-ul va anunța reclamele iar Jingle-ul va anunța finalul calupului și va face revenirea la muzica postului.
Am auzit un post de radio din Brăila care făcea taman invers - Muzică, Jingle și apoi Reclame, după care ieșea direct înapoi în Muzică. Sună la ligheanul pe trepte... Și de metal, el, ligheanul... Probabil foloseau Sam Brodcaster și nu au știut să configureze scriptul pentru Advertisements. Știu și eu că e greu, dar se rezolvă. Asta este o mare carență la Sam.
5. JINGLE
Am observat spre surprinderea mea că cele furate de la posturile englezești încă mai prind. Cei mai mulți le șterpelesc de la BBC Radio One sau de la Capital FM, le editează și apoi le trântesc la sfârșit o voce falsă și nepotrivită cu numele postului lor. Sună ca televizorul pornit în noaptea nunții fraților!
Mai bine apelați la un studio profesionist sau la o trupă de cântăreți să vă facă un set complet de Jingle-uri pe diferite tonuri și ritmuri. Vorbesc serios, nu mai copiați de la alții. Ascultați de exemplu la Kiss FM combinația foarte reușită de Jingle cu AutoPromo, sună foarte bine.
6. ANIMAȚIA
Aici ai o mare problemă. Dacă ai un angajat care încă-și mai dă bacalaureatul cu Funeriu, ai pus-o de mămăligă. Găsește pe cineva care să aibă măcar vreo 25 de ani și ceva experiență de viață. Care să știe să deschidă gura și să gândească ce spune. Musai - nici nu trebuia să spunem - să cunoască foarte bine măcar engleza. Trebuie să dea amănunte despre artist, numele lui și al piesei și dacă se întâmplă să le stâlcească, gata, s-a zis cu audiența ta...
O intervenție la două-trei piese distanță ajunge. Mai pui un Jingle, un AutoPromo sau un Promo Concurs și e suficient pentru un interval de o oră.
7. TRECERI
Vei difuza piese lente și rapide, nu intru în amănunte.
Din nou, dacă vrei să ai un post de radio care ”se leagă”, lasă ca după piesa rapidă să intre una lentă, fără Jingle. Va fi ca o ”descărcare” a tensiunii, va suna bine.
Însă niciodată să nu difuzezi o piesă rapidă după una lentă fără să introduci un Jingle! Ascultătorul tău se va simți bine, relaxat cu piesa lentă și apoi vii tu și-i dai în moalele capului cu una ritmată... Nu se face. Aici musai folosești un Jingle. Dar invers nu, după cum am scris.
În plus, e bine să mergi cu un Jingle din două în două piese. Moda asta impusă de radiourile naționale cu Piesă-Jingle-Piesă este deplasată și nu se mai practică. A fost și va rămâne o mare prostie și cei dinafara țării s-au prins și o evită. La noi însă, emisia nu curge, căci nu avem animatori buni de radio care să știe să inrevină între piese. Ca atare, merg cu regimul ăsta - din nou folosesc termenul - de lighean pe scări... Emisia trebuie să fie cursivă și nu fragmentată de Jingle-uri. În plus, gândește-te că vei plictisi cu asemena repetiție. Toți îți vor cunoaște Jingle-urile și vei fi obligat să le schimbi des. Și asta costă. Audiență și bani...
8. IEȘIREA DIN PUNCTELE FIXE
Adică trecerea de la știri sau reclame la muzică.
Cea mai mare greșeală e să ieși cu piesă lentă. Este cea mai mare prostie, cu care sigur îți alungi ascultătorii, chiar dacă ai o echipă de știriști fenomenală.
Iată spre exemplu Europa FM, care iese după buletinele de știri cu piesă lentă. Adică după ce nu ai avut minim trei minute dinamică întrucât ai avut doar voce pe sec (fără fond), tu mai vii cu o lălăială... Am fost foarte atent în ultimii doi ani și am văzut cum constant, Europa FM pierde ascultători. Am stat pe serverul lor de Shoutcast și am rămas consternat de zecile de acultători pierduți zilnic chiar. Și asta datorită ritmului total nepotrivit, mult prea lent, chiar și dimineața atunci când în emisie sunt Monica Anghel și Bogdan Miu. De ce? Datorită lipsei de dinamism după buletinele informative.
Ca exemplu, ieri la ora 10.03, pe serverul de Shoucats de la Europa FM erau doar 576 ascultători, pe cel de la Magic FM erau 8.200, pe Kiss FM erau 6.703 și pe Radio ZU erau 6.105.
Verificați și voi dacă doriți vreodată prin accesarea acestor link-uri:
SERVER EUROPA FM
SERVER MAGIC FM
SERVER KISS FM
SERVER RADIO ZU
Atunci când veți da click pe unul dintre link-urile de mai sus, veți vedea statistica în timp real. Diferențele sunt colosale și nu poți da vina pe acoperirea în eter. În prezent putem spune că Kiss FM are aproape aceeași acoperire ca și Europa FM, deci nu se justifică motivarea. Și nici în cazul Radio 21, care ține tot de RRM... Poate e doar lipsă de interes. Cine are cap înțelege ce vreau să spun...
Așadar, ascultă sfatul meu și difuzează piesă dinamică mereu după rubricile informative sau publicitate. Dinamizează postul.
Cam astea ar fi liniile importante.
Ar mai fi concursurile organizate, dar aici deja e treaba ta. Găsește sponsori și te descurci. Românii sunt încă un neam de pomanagii (vezi alegerile, ca exemplu...) și vei aduna audiență, în mod garantat. Nu contează ce cap de ață dai. Dar să-l dai!
Dacă mai sunt ceva nelămuriri, vă aștept cu comentarii sau cu e-mail.
Baftă și audiență maximă!

Niciun comentariu: